Spotkanie autorskie w Bramie Lidzbarskiej

Udostępnij na:

Serdecznie zapraszamy

5 grudnia 2017 roku o godzinie 17.30 w Bramie  Lidzbarskiej, odbędzie się spotkanie  autorskie z prozaikiem, dramaturgiem, zdobywcą Nagrody Wielkiego Kalibru (2005).
Olsztyński autor debiutował jeszcze na początku lat 90. XX wieku powieścią Testament Schlichtingera (1991), ale popularność i uznanie zyskał kilkanaście lat później, dzięki serii powieści kryminalnych retro z lwowskim dziennikarzem śledczym Jakubem Sternem. Już pierwsza z nich, zatytułowana Foresta Umbra (2004), zdobyła Nagrodę Wielkiego Kalibru.

Jaszczuk pisze kryminały retro w odmianie noir, z wyrazistym, wciąż pakującym się w kłopoty, głównym bohaterem oraz mrocznymi, pełnymi brutalnych zbrodni intrygami kryminalnymi. W każdej z powieści z cyklu lwowskiego pisarz posługuje się podobnym schematem fabularnym: główny bohater z jednej strony zmaga się z zawirowaniami w życiu prywatnym (problemy z porozumieniem się z przełożonymi i bliskimi), z drugiej – prowadzi dziennikarskie śledztwa w sprawie seryjnych morderstw, dokonywanych zwykle przez zaburzonych psychicznie zwyrodnialców, nie raz, nie dwa ryzykując życie oraz zdrowie swoje i współpracowników oraz wchodząc w paradę inspektorowi miejscowej policji, Ziębie. Ważną rolę w cyklu Jaszczuka odgrywa przedwojenny Lwów. Autor Planu Sary (2011) jako pierwszy z polskich autorów kryminałów retro umieściła akcję cyklu w tym właśnie mieście. W kryminałach o Sternie widoczna jest niezwykła dbałość o historyczne detale, umiejętnie wplatane w intrygę. Powieści takie, jak Jaszczuka stanowią coś w rodzaju literackich wypraw do zaginionych światów, miejsc, które przeorała i zniszczyła historia, odbierając im dawną specyfikę. Nie przez przypadek znany pisarz, Włodzimierz Kowalewski tak pisał o Akuszerze śmierci: „Czułem się, jakbym był w przedwojennym Lwowie, a raczej – że po prostu tam jestem”.

Jaszczuk nie ogranicza się tylko i wyłącznie do pisania prozy kryminalnej, tworzył i wciąż tworzy powieści psychologiczno-obyczajowe, z których na szczególną uwagę zasługują dwie: Testament (poprawiona i rozwinięta wersja debiutu, 2007) oraz Ochronka Anioła Stróża (2013). W pierwszej z tych książek akcja rozgrywa się w roku 1914 w Kortau, czyli w dzisiejszej dzielnicy Olsztyna – Kortowie, gdzie wówczas mieścił się szpital psychiatryczny. Poprzez historię młodego psychiatry, który zakochuje się w pacjentce, autor opowiada o rozpadzie prywatnego świata u progu kataklizmu I wojny światowej, o mechanizmach działania ludzi, którzy z zadziwiającą łatwością poddają się irracjonalnym impulsom i przekraczają cienką granicę między normalnością a szaleństwem. W Ochronce Anioła Stróża głównym bohaterem jest sławny pisarz, Piotr Magnus, który postanawia skończyć z literaturą, ale z ciekawości przyjmuje ostatnie zlecenie napisania biografii bogatego biznesmena. Opis żmudnych zmagań Magnusa z materią biograficzną staje się w książce Jaszczuka rodzajem prozatorskiego traktatu na temat sensu pisania, powinności pisarza czy napięć między prawdą a fikcją w tekstach (auto)biograficznych.

plakat01_spotkanie_autorskie